• Facebook
  • Instagram
  • KONTAKTUJTE NÁS
APPA
  • Aktuality
    • Novinky
    • Články partnerov
  • Naša činnosť
    • 2% z daní
    • Projekty
    • Verejné zbierky
    • Vzdelávanie
    • Publikácie
      • Deti za hranicami možností
      • Myslím, že si sadneme
      • Fotokniha 2022
    • Kalendáre
      • Stolový kalendár
      • Nástenný kalendár
    • Aukčný salón
    • Golfový turnaj
    • Aktivity pre radosť
  • Pomáhame
    • Príbehy
    • Pomohli sme
  • Chcem pomôcť
    • Prevod / Vklad / Trvalý príkaz
    • 2% z daní
    • Darovacia zmluva
    • Propagácia
    • Kúpa kalendárov
      • Stolový kalendár
      • Nástenný kalendár
    • Kúpa výtvarného diela
    • DMS
  • Partneri
    • Partneri pre členov Klubu APPA
    • Mediálni partneri
    • Partneri charitatívnych podujatí
    • Projektoví partneri
  • Klub APPA
  • APPkA
  • Vyhľadávanie
  • Menu Menu

Vyriešme to spolu

APPA v spolupráci s  Nadáciou Pontis pripravila pilotný vzdelávací víkend pre pedagogických asistentov. Cieľom dvojdňového kurzu bolo poskytnúť účastníkom praktické informácie a poradenstvo vedúce k ich vyššej odbornosti, profesionalite a ľudskosti, ktoré si ich náročná práca vyžaduje.

Víkendom sprevádzali účastníkov odborníci z oblasti špeciálnej pedagogiky, psychológie, logopédie, behaviorálnej analýzy a sociálneho koučingu.

Kedy?

8. – 9. október 2022

Kde?

HENDI CENTRUM
Krajinská 32
92101 Piešťany

2 dni plné prednášok s kvalifikovanými odborníkmi

Obsahová náplň víkendu

  • Prednášky

  • Individuálne konzultácie

  • Praktické ukážky

  • Workshopy

Okruhy tém vzdelávacieho víkendu

  • Pedagogický asistent v praxi

  • Pedagogický asistent a jeho úloha v súvislosti so vzdelávaním dieťaťa s PAS

  • Nenásilná komunikácia podľa konceptu psychológa Marshalla B. Rosenberga

  • Rola pedagogického asistenta v intergrácii dieťaťa s PAS do kolektívu

Odborníci

  • Mgr. Art. Masha Orogváni

    špeciálna pedagogička, scenáristka a konzultantka v projekte Škola inkluzionistov v rámci Nadácie pre deti Slovenska.

  • Mgr. Helena Vlnková

    zakladateľka špecializovaného zariadenia pre autistov ProAutis a súkromnej ZŠ pre žiakov s autizmom v Trenčíne, spoluzakladateľka CVI Trenčín, špeciálna pedagogička

  • Mgr. Zuzana Maštenová, BCBA.

    Medzinárodne certifikovaná behaviorálna analytička 

  • Michaela Svrčková

    koučka a facilitátorka v spolupráci s Leou Štefankovičovou a Ladislavou Lukáčovou

Víkend zahŕňa

  • Kurzovné

  • 2 x 6 hodín

    prednášky, workshopy, praktické ukážky

  • Ubytovanie na jednu noc v hoteli HENDI

  • Plnú penziu a občerstvenie

  • Sprievodný program

Vyriešme to spolu!

Vzdelávací víkend pre pedagogických asistentov sme zrealizovali vďaka finančnej podpore Nadácie Pontis v rámci grantového projektu Srdce pre deti.

Počas dvoch dní plných odborných prednášok, diskusii a workshopov nadobudlo 16 účastníčok širší obzor v oblastiach komunikácie, psychológie, špecializovaných pedagogicko-terapeutických praktík, ako aj legislatívy.

Ďakujeme prednášajúcim odborníčkam za prínosné témy a všetkým zúčastneným pedagogickým asistentkám za prejavený záujem a interakciu počas celého víkendu.

Vzdelávanie je pre nás nosnou témou

O vzájomnej podpore pri organizovaní vzdelávacích aktivít sme sa porozprávali s projektovou manažérkou Nadácie Pontis Martinou Čápovou 

APPA v spolupráci s Nadáciou Pontis pripravila počas druhého októbrového víkendu pilotný vzdelávací víkend – Vyriešme to spolu!, ktorý bol zameraný na pedagogických asistentov. Cieľom dvojdňového kurzu bolo poskytnúť účastníkom praktické informácie a poradenstvo, ktoré by mali viesť k ich vyššej odbornosti, profesionalite a ľudskosti, ktoré si táto náročná práca vyžaduje.

„Téma pedagogických zamestnancov je pre projekt Srdce pre deti jednou z najdôležitejších. Nadácia Pontis sa vo veľkej miere zameriava okrem strategickej filantropie a zodpovedného podnikania práve na oblasť vzdelávania,“ hovorí programová manažérka Nadácie Pontis Martina Čápová, ktorá sa má na starosti charitatívny program Srdce pre deti. Práve z neho podporili aj toto víkendové školenie, na ktorom sa sama zúčastnila. „Zaujali ma prednášajúci aj výber tém,“ dodala. Účastníkom kurzu sa prihovorili odborníci z oblasti špeciálnej pedagogiky, psychológie, logopédie, behaviorálnej analýzy a sociálneho koučingu.

Program Srdce pre deti, vďaka ktorému sa konal vzdelávací seminár, prešiel v posledných rokoch výraznou zmenou stratégie. V minulosti sa zameriaval najmä na terapie, rehabilitácie a zdravotnícke pomôcky  pre deti do 18 rokov so zdravotným znevýhodneným a zo sociálne slabšieho prostredia. Teraz sa vo veľkej miere venuje práve téme inkluzívneho vzdelávania, pričom jeho cieľová skupina zostala rovnaká. „Do toho zapadá aj podpora pedagogických asistentov, ktorí spolupracujú na integrácii a inklúzii žiakov do bežných škôl, ale aj v špeciálnych školách. Vieme, že týchto asistentov je stále veľmi málo,“ skonštatovala Čápová. 

Vzdelávací seminár nie je prvou spoločnou akciou z dielne APPA a Nadácie Pontis. „V nadácii pracujem už päť rokov a od začiatku vnímam APPA – či už cez rôzne grantové výzvy, do ktorých sa zapájala, alebo aj cez iné projekty. Sme radi, že môžeme s touto organizáciou spolupracovať a podporovať jej činnosť,“ uzavrela Martina Čápová.

Pre pedagogických asistentov je kľúčová spolupráca a pocit, že na to nie sú sami

Viera Máša Orogváni začínala ako pedagogická asistentka. Už päť rokov pôsobí v rámci Nadácie pre deti Slovenska aj ako lektorka a konzultantka Školy inkluzionistov, kde sa zameriava na vzdelávanie celého školského podporného tímu. Pedagogickým asistentom sa prihovorila v rámci októbrového podujatia „Vyriešme to spolu“ v piešťanskom HENDI CENTRE, ktoré zorganizovala Asociácia pomoci postihnutým (APPA).

Slovo inklúzia sa používa v našej spoločnosti pomerne často. Čo v skutočnosti naozaj znamená?
Inklúzia počíta s tým, že príde akékoľvek dieťa a každé jedno z nich by malo zažiť určitú formu úspechu. Musíme si uvedomiť, že neexistuje nič ako norma alebo bežný žiak. Inklúzia hovorí o rozmanitosti a ľudskej pestrosti.

Akým spôsobom ju vieme dosiahnuť na našich školách?
Nosnou je spolupráca medzi učiteľom a pedagogickým asistentom pri deťoch, ktoré majú špecifické poruchy učenia alebo iné obmedzenia. Mojou srdcovou záležitosťou sú v tomto smere práve pedagogickí asistenti, ktorých sa snažím podporiť, vypočuť si ich a tiež im pomôcť sa zaradiť. Stále totiž mnohí z nich nevedia, čo je skutočným obsahom ich práce, čo môžu a čo už nie. Každý z nich má iné vedomosti o svojich právach a povinnostiach, pričom zamestnanci na školách neraz túto realitu ohýbajú.

V akom zmysle?
Asistent a učiteľ sú dvaja dospelí ľudia v triede. Častá predstava je, že problematické deti má na starosti asistent a učiteľ sa venuje zvyšku triedy. Ale malo by to fungovať tak, že asistent sa venuje deťom, ktorým to ide, takže učiteľ má viac priestoru venovať sa žiakom, ktorí to potrebujú.

Vidíte v tomto smere posun za posledných päť rokov?
Minimálne na prvom stupni základných škôl sa to lepší, čo mi potvrdzujú samotní pedagogickí asistenti. Vyžiadalo si to nejaký čas, aby sa veci nastavili a doslova rozpohybovali. Ešte vidím veľkú výzvu na druhom stupni, kde to ide o niečo pomalšie. Čiastočne je to spôsobené aj tým, že sa tam striedajú učitelia a spolupráca sa musí nastaviť s každým z nich. V rámci Nadácie pre deti Slovenska sme začali pracovať so škôlkarmi, čo je doslova nepopísaná tabuľa. Ale progres určite na našich školách je a vidím aj zo strany asistentov, že sa chcú vzdelávať a posúvať sa, čo ma veľmi teší.

V októbri ste boli aj jednou zo „spíkeriek“ v rámci podujatia „Vyriešme to spolu“, ktoré zorganizovala APPA práve pre pedagogických asistentov. V čom vy vidíte zmysel takýchto podujatí?
Sú dôležitou platformou pre to, aby si pedagogickí asistenti povedali, ako sa vo svojej profesii cítia, pretože zdieľanie má obrovský význam. Zároveň by som privítala, keby v budúcnosti prichádzali na takéto podujatia aj spoločne s učiteľmi. Mohli by sme napríklad simulovať rôzne modelové situácie a oni by už vedeli, ako si to ďalej nastaviť. Pretože my si tu síce môžeme povedať, čo by bolo správne, ale pokiaľ sa vrátia späť do škôl a tam narazia na odpor, tak sa to míňa účinku.

S akou odozvou zo strany pedagogických asistentov ste sa stretli v HENDI CENTRE?
Bolo veľmi veľa otázok, dokonca mi povedali, že chcú pokračovať ďalej bez prestávky. Snažila som sa v rámci svojej prednášky vychádzať z mojej praxe, ukázať im pozitívne príklady, a to aj za pomoci videí z Českej republiky, kde majú pedagogických asistentov dobre zariadených, takže je z čoho čerpať a čím sa inšpirovať. Vnímam však, že všetko podstatné sa nedá zmestiť ani do troch hodín, pretože každý z publika má svoj problém či svoj príbeh. Keby sme ich chceli podrobnejšie rozobrať, tak na to potrebujeme celý deň. Zároveň je dobrou správou, že naši pedagogickí asistenti sú nastavení na progres a že chcú na sebe pracovať.

Čo by ste im odkázali, aby ste ich v tejto snahe podporili?
Základ je, aby sa oslobodili. Každý jeden z nich hovorí, že má také či onaké dieťa. Pritom ho nemajú oni, nie je to len ich zodpovednosť, ale celej školy. Viem zo svojej vlastnej skúsenosti, aké je toto bremeno ťažké. Predstava, že ja som tá, čo má posúvať ďalej dieťa s rôznymi obmedzeniami alebo znevýhodneniami, a následná frustrácia, keď sa to deje bez podpory, že som na to sama. Pedagogickí asistenti sú pritom len jednou zložkou v školskom reťazci a tieto deti patria každému – od školníka, učiteľov až po upratovačku. A práve to by si mali uvedomiť. Niekedy preto musia zmeniť aj miesto, tak ako ja, aby toto myslenie presadili na školách.

Čo by ste chceli, aby sa v budúcnosti v tejto sfére zmenilo?
Bola by som rada, keby som už od učiteľov nepočula, že sú pripravení na normu, na bežných žiakov. Keď totiž takíto učitelia prídu do triedy, sú prekvapení, aké je jej skutočné zloženie. Následne sa to snažia prekryť práve pedagogickými asistentmi, z čoho mi je smutno. Chýba mi väčšia otvorenosť, taký ľudský faktor, ktorý sa nám ale nepodarí docieliť žiadnymi plánmi alebo zmenou legislatívy, pokiaľ samotný učiteľ tomu nie je naklonený. Práve to by som chcela, aby sa v budúcnosti zmenilo.

Partneri projektu

Rajo

Prihláste sa na odber noviniek


Všetky dôležité správy a aktivity priamo vo vašej e-mailovej schránke.

O nás

História a výročné správy
Ochrana osobných údajov
Cookies
CardPay podmienky

Kontakt

Asociácia pomoci postihnutým – APPA
Floreát Ideapark, Krajinská cesta 32, 921 01 Piešťany

Tel.: +421 33 381 3499 | E-mail: info@appa.sk

Viac kontaktov

Sledujte nás


       

Bankové spojenie

Tatra Banka, a.s.
BIC (SWIFT): TATRSKBX

SK98 1100 0000 0029 2982 6898

Akceptujeme platobné karty


© 2009 - 2022 | Asociácia pomoci postihnutým - APPA. Všetky práva vyhradené. Developed by eduardjanosik.com
  • Facebook
  • Instagram
  • Ochrana osobných údajov
  • Cookies
Samuel Zborovančík – Vrúcna prosba o terapieSamuel ZborovančíkEnergia pre teba 2022
Zrolovať na začiatok

Pre lepší online zážitok používame súbory “cookies”. Vďaka nim analyzujeme návštevnosť, reklamu a používateľské nastavenia. Súhlasíte so spracovaním osobných údajov?

SúhlasímNastavenia

Nastavenia cookies



Ako používame cookies

Môžeme požiadať o nastavenie súborov cookies na vašom zariadení. Súbory cookies používame na to, aby sme boli informovaný, keď navštívite naše webové stránky, ako s nami komunikujete, aby sme obohatili vašu používateľskú skúsenosť a prispôsobili váš vzťah s našou webovou stránkou.

Kliknutím na nadpisy rôznych kategórií sa dozviete viac. Môžete tiež zmeniť niektoré z vašich preferencií. Upozorňujeme, že blokovanie niektorých typov súborov cookies môže ovplyvniť funkčnosť našich webových stránok a služieb.

Nevyhnutné súbory cookies

Tieto súbory cookies sú nevyhnutne potrebné na to, aby sme vám mohli poskytovať služby dostupné prostredníctvom našej webovej stránky a využívať niektoré jej funkcie.

Vzhľadom na to, že tieto súbory cookies sú nevyhnutne potrebné, nemôžete ich odmietnuť bez toho, aby to ovplyvnilo fungovanie našej stránky. Môžete ich zablokovať alebo odstrániť zmenou nastavení prehliadača a vynútením blokovania všetkých súborov cookies na tejto webovej stránke.

Google Analytics cookies

Tieto súbory cookies zhromažďujú informácie, ktoré sa používajú buď v súhrnnej forme, aby nám pomohli pochopiť, ako sa naša webová stránka používa alebo aké efektívne sú naše marketingové kampane, alebo aby nám pomohli prispôsobiť našu webovú stránku a aplikáciu pre vás s cieľom zlepšiť váš zážitok.

Ak si neželáte, aby sme sledovali vašu návštevu na našej stránke, môžete zakázať sledovanie vo svojom prehliadači tu:

Iné externé služby

Používame aj rôzne externé služby ako Google Webfonts, Google Maps a externých poskytovateľov videa. Keďže títo poskytovatelia môžu zhromažďovať osobné údaje, ako je vaša IP adresa, umožňujeme vám ich tu zablokovať. Upozorňujeme, že to môže výrazne znížiť funkčnosť a vzhľad našej stránky. Zmeny sa prejavia po opätovnom načítaní stránky.

Google Webfont:

Google Map:

Vimeo a Youtube:

Zásady ochrany osobných údajov

Podrobnosti o našich súboroch cookies a nastaveniach ochrany osobných údajov si môžete prečítať na našej stránke Zásady ochrany osobných údajov.

Zásady ochrany osobných údajov
Uložiť nastaveniaZavrieť
Open Message Bar

Objednávka ilustrácii

Objednávka ilustrácii

Fakturačné údaje



Vaša objednávka


Cena: €

Poštovné: €

Spolu: €

*

Fakturačné údaje



Vaša objednávka


Cena: €

Poštovné: €

Spolu: €

*

Fakturačné údaje



Vaša objednávka


Cena: €

Poštovné: €

Spolu: €

*

Fakturačné údaje



Vaša objednávka


Cena: €

Poštovné: €

Spolu: €

*

Fakturačné údaje



Vaša objednávka


Cena: €

Poštovné: €

Spolu: €

*