APPA radí: Ako finančne pomáhať a „nenaletieť“ podvodníkom alebo, ktoré spôsoby získavania peňazí sú spoľahlivé a vy máte istotu, že sa vaša pomoc dostane tam, kde má?
APPA patrí medzi neziskové organizácie, ktoré pracujú dlhodobo, cielene a transparentne a preto nám záleží, aby sme laickú verejnosť upozornili na nekalé praktiky pri získavaní pomoci pre ľudí so špeciálnymi potrebami.
Pripravili sme si pre vás sériu príspevkov, v ktorých vás naučíme na prvý pohľad rozlíšiť, že pri finančnej pomoci niečo nesedí. Cieľom nášho seriálu na sociálnych sieťach bude zodpovedať vám napríklad:
A ešte veľa ďalších otázok. Sledujte náš Facebook a Instagram.
Niekedy je ťažké odmietnuť prispieť na charitatívnu zbierku. Hoci sa dá pomerne rýchlo rozlíšiť, či je zbierka pravá alebo nie, mnoho ľudí to jednoducho nerobí. Podvodník využije moment, keď sa človek ponáhľa po ulici a nemá čas na premýšľanie.
Pravé zbierky vždy robia dobrovoľníci, ktorí sú riadne označení logom a preukazom dobrovoľníka. Peniaze vyberajú do pokladničky, ktorá je riadne zapečatená a označená logom a pečiatkou so štátnym znakom. Všetky pouličné zbierky sú anonymné, nikdy nikomu nedávajte svoju adresu, telefónne číslo a už vôbec nie čísla vašich bankových kariet či podpis. Absolútnym tabu je ukazovanie a opisovanie údajov z občianskeho preukazu. Citlivé údaje sa dajú jednoducho zneužiť.
V dnešnom príspevku sa pozrieme, aké náležitosti má spĺňať verejná zbierka, respektíve ktoré organizácie sú oprávnené zbierať financie na pomoc ľuďom v neľahkej životnej situácii, a tým pádom sú dôveryhodné.
Zbierať peniaze na pomoc možno legálne dvoma spôsobmi: vyhlásením zbierky, alebo cez registrovanú neziskovku (občianske združenie, nadáciu, …). V oboch prípadoch ide o tzv. právnickú osobu, takže financie prostredníctvom verejnej zbierky nemôže zbierať žiadna fyzická osoba.
Pri neziskovkách je formálnou podmienka, že sú registrované v Registri mimovládnych neziskových organizácií. Ak organizátora nenájdete v registri, ktorý vedie ministerstvo vnútra, môže ešte ísť o špeciálnu finančnú zbierku vyhlásenú podľa zákona o verejných zbierkach. V tom prípade si zbierku viete rýchlo preveriť v Registri zbierok. Ak zbierku nájdete vo vyššie spomínaných registroch, máte istotu, že financie zbiera overená neziskovka, a teda s vysokou pravdepodobnosťou pôjdu na deklarovaný účel. Naopak, ak nie je splnená ani jedna z podmienok, neodporúčali by sme v tomto prípade zasielať finančné prostriedky.
Zbierkou v zmysle zákona o verejných zbierkach je získavanie a zhromažďovanie dobrovoľných peňažných príspevkov právnickými osobami oprávnenými vykonávať zbierku od vopred neurčeného okruhu prispievateľov na vopred určený všeobecne prospešný účel alebo na individuálne určenú humanitárnu pomoc pre fyzickú osobu alebo skupinu fyzických osôb, ktoré sa ocitli v núdzi, v ohrození života alebo potrebujú naliehavú pomoc pri postihnutí živelnou pohromou. V prípade aktuálnej humanitárnej krízy na Ukrajine ide o zbierky podľa druhej časti definície.
V prípade, že právnická osoba, ktorá vykonáva verejnú zbierku nedodrží niektoré povinnosti určené zákonom, napríklad nezabezpečí a neoznačí pokladničky, pokračuje vo vykonávaní zbierky po zániku jej účelu alebo nepoužije čistý výnos zbierky na účel zapísaný v registri zbierok, správny orgán (v tomto prípade ministerstvo vnútra) je oprávnený uložiť pokutu od 100 eur až do 1 000 eur.
Podvodníci, ktorí majú zaostrené na vaše peniaze, sa neštítia zneužívať nešťastie iných vo vlastný prospech. Publikujú falošné zbierky, ktorými škodia reálnym osobám, ktoré pomoc potrebujú a tiež dobrosrdečným ľuďom, ktorí im chcú prispieť.
Je dôležité, aby ste charitatívne zbierky overovali, teda najmä to, či transparentný účet skutočne existuje a či ide o overenú stránku. To väčšinou zistíte, tak, že na stránke sa nachádzajú transparentné údaje, overiteľný účet a kontaktné údaje.
Transparentný účet je bežný bankový účet, ktorý je zverejnený na špeciálnej stránke príslušnej banky pre nahliadnutie verejnosti. Na zriadenie transparentného účtu je potrebné uzatvoriť dodatok k zmluve o bežnom účte, v ktorom majiteľ účtu súhlasí so zverejňovaním transakcií, ktoré sú jednoducho a prehľadne zobrazené na internetovej stránke. Verejnosť si dokáže na tejto stránke vyhľadať majiteľa účtu, aktuálny stav a pohyby na účte.
Polícia SR minulý rok riešila falošnú internetovú zbierku pre Olivera. Podvodníci bezcitne zneužili fotku poľského chlapčeka, aby od Slovákov s získali peniaze. Na transparentný účet vedený v jednej zo slovenských bánk si tak vlani v septembri hrou na city pripísali viac ako 24-tisíc eur. Polícia občanov upozornila, aby viac neprispievali fiktívnemu “Viktorovi”. A tým, čo prišli o peniaze, odporučila obrátiť sa na najbližšie obvodné oddelenie polície.
Na fotke nebol Viktor, ale Oliwier z Poľska, chlapček skutočne trpiaci genetickým ochorením SMA. Prispením na spomínaný účet však finančné prostriedky nedostal on, ale neznáma osoba.
Banka zablokovala účet hneď po tom, ako ju občania na tento podvod upozornili a rovnako podala na jej majiteľku aj trestné oznámenie. Tá sa snažila o výber finančných prostriedkov a zrušenie účtu, ale banka stihla promptne zakročiť a podvodníčke sa to nepodarilo. Prípadom sa zaoberali právnici, ktorí ďalší postup komunikovali s políciou. Z našich vlastných skúseností a činnosti našej organizácie poznáme viacero takýchto podvodných “transparentných účtov”. Obozretnosť pri darovaní je naozaj na mieste!
Ďakujeme za relevantný informačný zdroj FB stránke: Hoaxy a podvody – Polícia SR
Ak máte radi jedinečnú atmosféru jarmokov, užiť si ju budete môcť v rôznych regiónoch až do konca októbra. Lákadlom pre návštevníkov bývajú najmä tradičné remeselnícke výrobky či návrat k dobovým zvykom, ale aj tradičná gastronómia v stánkoch s burčiakom, lokšami či plackami. Práve tieto jesenné víkendové slávnosti, na ktorých sa „premelú“ húfy návštevníkov, sú ideálnym miestom na zorganizovanie oficiálnej verejnej zbierky. Či už ide o zbieranie finančných prostriedkov do stacionárnych alebo prenosných pokladničiek alebo ide o predaj predmetov, ak je príspevok zahrnutý v ich cene.
Členovia Klubu APPA, ktorí sa venujú domácej výrobe, využívajú túto možnosť a zbierajú peniaze do riadne označenej pokladničky s logom APPA. My sa staráme o všetky náležitosti okolo predajného miesta tak, aby bolo všetko transparentné a cielené.
Je úplne na mieste upozorniť ju na to, že jej zbierke nedôverujete, pretože pokladnička nespĺňa pravidlá. Nie je označená logom právnickej osoby realizujúcej zbierku a nie je na nej napísané „VEREJNÁ ZBIERKA“. Rovnako máte právo vypýtať si od pani registrované číslo zbierky, ktoré má byť uvedené na pokladničke spolu s názvom správneho orgánu, ktorý zbierku zapísal do registra zbierok.
Zbiera človek, ktorý vás prosí o pomoc, príspevky do otvorenej krabice od topánok prípadne do zaváraninového pohára bez veka? Toto tiež napovie, že sa nejedná o transparentnú akciu. Pokladničky je totiž potrebné zabezpečiť proti násilnému otvoreniu a proti odcudzeniu vložených príspevkov.
Milí naši, Vianoce sa nezadržateľne blížia a nákupy darčekov pre najbližších k tomuto obdobiu jednoducho patria.
Čoraz viac ľudí využíva možnosť nakupovať cez internet z pohodlia domova. Zo štedrosti zákazníkov sa však netešia len obchodníci, ale aj podvodníci.
Výhodný nákup či predaj prostredníctvom rozličných online platforiem čoraz častejšie vytvára priestor pre útoky podvodníkov.
Prezradiť ho môže už samotný tón komunikácie – reaguje veľmi rýchlo a znie naliehavo. O tovar prejaví okamžite záujem, chce ihneď zaplatiť, alebo aby ste rýchlo zaplatili vy. Bude však od vás vyžadovať platbu kartou, a to aj v prípade, že tovar predávate vy. V súkromnej komunikácii vám pošle odkaz a bude žiadať, aby ste vyplnili údaje z vašej platobnej karty alebo prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva. Dôvodom má byť platba za kuriéra.
Môže sa tiež stať, že podvodník použije údaje z vašej karty na nákup u obchodníka a na potvrdenie platby si od vás vyžiada bezpečnostný kód pre overenie platby. Stále tvrdí, že platíte za poštovné a akciu chce vykonať čo najrýchlejšie.
Dajte si pozor na tieto výzvy cez e-mail alebo SMS:
Platba za balík: „Máte nezaplatený poplatok za Vašu objednávku. Kliknite na odkaz pre prijatie balíka.“
Úhrada poštovného: „Máme pre Vás zásielku. Pre jej doručenie uhraďte poštovné cez priložený link.“
Platba za opätovné doručenie: „Nezastihli sme Vás, pre opätovné doručenie zaplaťte poštovné. Ak nedostaneme Vašu platbu, objednávka bude vrátená odosielateľovi do 48 hodín.“
Úhrada cla: „Váš balík nebolo možné doručiť, pretože nebolo zaplatené clo. Pre úhradu nákladov kliknite sem.“
Súčasťou takejto správy je aj link na formulár pre zadanie údajov z vašej platobnej karty alebo prihlasovacích údajov do elektronického bankovníctva. Na takýto odkaz nikdy neklikajte, doručovateľské spoločnosti od vás nikdy nežiadajú platbu týmto spôsobom.
Ak máte podozrenie, že ste sa stali obeťou digitálneho podvodu, bezodkladne kontaktujte banku, v ktorej máte založený váš bankový účet.
Veríme, že takto dostatočne poučeným vám pri online objednávkach nebude robiť problém rozlíšiť transparentné jednanie od toho nekalého.
Zdroj: Tatra banka a.s.
Asociácia pomoci postihnutým – APPA
Floreát Ideapark, Krajinská cesta 32
921 01 Piešťany
Asociácia pomoci postihnutým – APPA
Na medzi 2/a, 831 06 Bratislava
Slovenská republika
IČO: 42 173 809 / DIČ: 202 306 9620
IČ DPH: SK2023069620
Tatra Banka, a.s.
Hodžovo nám. 3, 810 00 Bratislava
BIC / SWIFT: TATRSKBX
IBAN: SK98 1100 0000 0029 2982 6898
© 2009 - 2024 APPA / Všetky práva vyhradené / design & development by eduardjanosik.com
Prečítajte si vždy aktuálne informácie o aktivitách a projektoch APPA priamo vo vašej e-mailovej schránke.